Persondataforordningen GDPR

EU´s persondataforordning træder i kraft d. 25. maj 2018. Formålet med regelsættet er at sikre, at persondata ikke spredes til uvedkommende.
Reglerne gælder for globale IT-firmaer som Facebook og Google – men de gælder også for alle andre, som ligger inde med persondata.

Persondata er ikke kun følsomme oplysninger som cpr-numre og sundhedsoplysninger, men også navn, adresse og mailadresse på enkeltpersoner anses som persondata. Det betyder i praksis, at alle virksomheder skal forholde sig til GDPR.

Det overordnede formål er, at brugeres rettigheder styrkes. Der lægges vægt på, at:

  • borgere har ret til at vide / skal give samtykke til hvilke data der er indsamlet.
  • borgere har ret til at blive glemt / ændret / slettet.
  • der skal være indbygget beskyttelse og sikkerhed i IT-systemer, der behandler personoplysninger.

Den enkelte virksomhed skal gennemgå sine arbejdsgange for at sikre, at reglerne overholdes. Der skal udarbejdes en persondatapolitik, som sikrer reglerne, og man skal kunne vise, at den overholdes.

Hvis man har aftale med anden virksomhed om behandling af personoplysninger, skal der laves en Databehandleraftale, som bl.a. beskriver hvilken type databehandling, der er indgået aftale om, varighed og hvilken type data, der er tale om.

Dette er f.eks. gældende ved brug af Hosting Center eller eksternt lønbureau.

Lundberg Data som Databehandler

Lundberg Data A/S som Hosting Center er databehandler og skal derfor indgå en Databehandleraftale med alle hostingkunder (den Dataansvarlige).
Vi fremsender snarest Databehandleraftale til godkendelse / underskrift.

Lundberg Data tilbyder:

Til hostingkunder:
Skabelon til persondatapolitik for en håndværksvirksomhed stilles frit til rådighed.

Til kunder med C5:
Tilpasning i C5, som udpeger debitorer, som er forældede, og skal slettes.
Stilles frit til rådighed for kunder med C5-abonnement.
Kan tilkøbes for kunder uden C5-abonnement.

0

Find dit nye lønsystem!

Vi holder lønseminar.

Opdateringer til Microsoft C5 løn stopper med lønopdateringen, der kommer til årsafslutningen 2018. Derfor skal vore lønkunder i løbet af i år have truffet et valg omkring fremtidig lønsystem. For at give et overblik omkring mulighederne har vi samlet et hold af vore samarbejdspartnere og inviterer derfor til lønseminar:

  • Onsdag d. 16. maj 2018 hos Væxthuset, Roskildevej 337, 1. sal, 2610 Rødovre.
  • Torsdag d. 24. maj 2018 hos Innovatorium, Birk Centerpark 40, 7400 Herning.

Vi starter kl. 9.00 og forventer at være færdige igen senest kl. 12.00.

På seminaret vil der være en deltager fra Lessor, der kan tilbyde 2 lønsystemer: Lessor Løn til de virksomheder, der ønsker at have lønbehandlingen hjemme samt Danløn til dem der ønsker at outsource lønbehandlingen. Som et alternativ til Danløn deltager Proløn også.

Nærmere dagsorden følger, men tilmeld jer allerede nu på salg@lundbergdata.dk med angivelse af deltagere.

Microsoft C5 Online

Til de af vore kunder, der stadig benytter Microsoft C5 Online, vil vi minde om, at systemet lukker ned den 31/12-2018! Vi er i gang med at kontakte berørte kunder for at præsentere de mulige fremtidige løsninger. Eller ring til vor salgsafdeling, som er klar til en dialog om dette.

0

Status på NAV Håndværk

Det første år med implementering af NAV Håndværk er nu gået. Vi har samlet de ønsker, der er kommet og har her i marts måned frigivet version 1.1 af systemet.

Det er i øjeblikket udviklet på en standard NAV 2017 og vil i efteråret blive løftet til en NAV 2018. Herefter frigives en større opdatering af systemet hvert andet år. Vi går desuden nu i gang med at få vores løsning endelig certificeret ved Microsoft.

Vi har allerede konverteret en del C5-kunder til NAV og flere er på vej. Erfaringerne med det første år med NAV Håndværk har vist, at løsningen kører rigtig godt og stabilt. Med NAV Håndværk version 1.1 kan vi også fremover tilbyde markedets bedste håndværksløsning.

Ønsker I en snak om konvertering til Microsoft NAV Håndværk så kontakt os på salg@lundbergdata.dk

0

Personalenyt

Anne Mette Dam er pr. 1/1-2018 startet som Microsoft NAV Håndværk konsulent i vores Hårlev afdeling. Anne Mette er 51 år, bor i Slagelse med mand og børn. Hun har arbejdet med NAV i flere år både med drift og implementering.

Hanne Fill Taankvist har søgt nye udfordringer og er stoppet ved Lundberg Data med udgangen af marts. Vi er godt i gang med at lede efter en afløser.

0

Ordrestyring – Entre Office

Ordrestyring – har Lundberg Data også en løsning på!

Med vores produkt Entre Office kan du nemt oprette nye ordrer og styre de ordrer, du har gang i. Du har samlet alle data om kunden og opgaven under hver sag – også undervejs. Alt omkring timer og vareforbrug er samlet ét sted. Det samme gælder eventuel fotodokumentation og kvalitetssikring. Du styrer selv, hvem der har adgang til at oprette nye ordrer.

Alt foregår online enten på PC, tablet eller telefon, så fakturaen kan blive sendt få sekunder efter, at du eller dine medarbejdere har forladt kunden. Det er nemt og billigt.

Lundberg Data sørger en gang om måneden for, at priserne på varer er opdaterede – og vi sørger også for indlæsning af elektroniske fakturaer fra de grossister, der kan levere disse.

Læs mere om ordrestyring her

0